Ik hoor wel eens verhalen dat mensen huiverig zijn om een interieuradviseur in te schakelen; ‘die willen hun stempel zetten op hun werk’, ‘ze volgen te veel de trends’, ‘zij adviseren standaard om de muren te sausen in een kleur’ zijn enkele kreten die ik dan hoor. Een enkeling zal dit inderdaad doen helaas. Maar voor velen geldt dat ook niet, zij luisteren wel naar wat de klant wil.  Bij mij staat dit ook voorop. Ik vind het belangrijk dat de klant zich uiteindelijk herkend in mijn advies, dat het aansluit bij wat zij prettig en mooi vinden en waar zij zich bij thuis voelen. Of ik het voor mij persoonlijk mooi vind, dat is niet belangrijk. Het is namelijk niet mijn huis, mijn inrichting maar dat van mijn klant. Wat ik wel belangrijk vind is dat het totaalplaatje moet kloppen; dat de kleuren, de materialen, de vormen goed bij elkaar passen. En als ik verneem dat een klant huiverig is om bijvoorbeeld kleur op de muur aan te brengen, dan zal ik dat ook niet snel adviseren. Want dan past het niet bij de klant. Voor die klant past het waarschijnlijk beter om kleur aan te brengen in het interieur door het gebruik van kleurrijke accessoires.

Mensen hebben wellicht deze beelden gekregen door de woonprogramma’s. Maar laat je hier niet door leiden. Deze woonprogramma’s worden gesponsord door onder andere VT Wonen, Eijerkamp, Loods 5. Puur ter promotie van hun eigen producten. Het advies dat de stylisten op tv uitbrengen is daardoor onderhevig aan trends, vaak ook ruim gevuld met nieuw meubilair een accessoires en een tikkeltje ingrijpender dan wat je thuis zult toepassen. Zie het meer als inspiratiebron voor je eigen huis en pik er de dingen uit die bij je passen. Trends zijn leuk, maar het is jouw interieur dat net zoals je kleding bij je moet passen en comfortabel moet voelen wil je er je prettig in voelen.